Wie is de mol?

Het laten infiltreren van een ‘mol’ in het ‘discussieplatform’ van groepen is een veelgebruikte techniek. De vraag is: wat bereik je hiermee?

Deel deze informatie

Het laten infiltreren van een ‘mol’ in het ‘discussieplatform’ van groepen is een veelgebruikte techniek.
De vraag is: wat bereik je hiermee?

Hoe fijn is het wanneer je je openstelt en je vertrouwen schenkt aan nieuwkomers, om er dan achter te komen dat men achter je rug ‘gestolen’ informatie wil gebruiken om je te strikken in een mediadebat waarvan de uitkomst al op voorhand werd vastgelegd? Want als bedoelingen zuiver zijn, is een mol overbodig.
Dan gebruik je simpelweg de voor de hand liggende kanalen om openlijk te vragen naar een gesprek MET de ander.

We betreuren deze wijze om aan journalistiek te doen omdat het groeperingen of mensen in een slecht daglicht laat verschijnen.

Wij vragen ons af: Is er nog sprake van diepgravende, kritische én eerlijke journalistiek?

Wordt het nieuws op de reguliere media niet wat te eenzijdig gebracht?

Open Debat

‘Open’ wil zeggen dat we niet vooringenomen naar het gesprek vertrekken en dat we echt luisteren naar de ander. Het geeft aan dat we voor een eerlijk gesprek gaan.

Maar al te vaak gaat het niet om echte uitwisseling, maar eerder om het bewijzen van het eigen gelijk of het domineren/controleren van een gesprek.

Bewuste Burgers worden gedreven door hun liefde voor het  open debat en eerlijke journalistiek.

Is er sprake van ‘Open debat’ in de media?

Dat is een goede vraag.

We hebben zelf ervaren dat de manier waarop bepaalde media kanalen aan journalistiek doen, niet altijd aan de criteria voldoen die het open debat definiëren.

Dit interview legt a.h.v gedragspsychologie bloot hoe de media handig inspelen op menselijke tekortkomingen of overlevingsmechanismen.

Helaas hebben we afgelopen maanden met lede ogen aanzien dat onze media leek te lijden aan een vorm van dementie.  Bepaalde berichten worden gewoon niet opgenomen bij televisie, radio en kranten of ze worden slechts terzijde aangekondigd met als doel de kijker of lezer ervan te overtuigen dat hier beter geen aandacht aan besteed wordt.

We lieten daarom ons licht even schijnen op media en hun belangen:

Onze media zijn tegenwoordig in handen van 4 groepen. In Vlaanderen hebben deze mediagroepen 80 tot 100 procent van de markt in handen:

  • VRT,
  • DPG Media,
  • Mediahuis,
  • Telenet (De Vijver Media)

DPG Media (Vóór 1/1/2019 was dit De Persgroep) is een investeringsgroep waaronder deze namen vallen:

  • VTM,
  • De Morgen,
  • Het Laatste Nieuws,
  • Qmusic,
  • Joe,
  • Willy,
  • Vitaya,

DPG Media heeft ook het Nederlandse Perslandschap opgekocht… (link)

Bronnen:

Kortom, is er dan nog wel sprake van onafhankelijke media?

Iets om over na te denken …

Een eenvoudige realiteit: groepen willen rendement voor hun investering.

Hoe krijgen ze die?

–> Hoe meer kliks en likes, hoe meer investeerders aangetrokken worden. Hoe meer die dan investeren, hoe meer omzet en hoe meer omzet, hoe meer winst en uitkeringen voor de aandeelhouders.

Nieuwswaarde heeft dan nauwelijks nog belang. Tegenwoordig leest een mens niet meer dan 1 paragraaf en bekijkt hij video’s die niet langer dan pakweg 1,5 minuut, duren …

(Fijn dat u wel tot hier bent geraakt!)

Deel deze informatie

7 thoughts on “Wie is de mol?

    1. Deze maakt sinds 2017 deel uit van DPG Media.
      In oktober 2017 werd bekend dat Roularta zijn belang in Medialaan aan De Persgroep ging verkopen, waardoor die de enige eigenaar werd. De transactie werd begin 2018 afgerond. Sinds 1 januari 2019 is de nieuwe groep actief onder de naam DPG Media.
      Bedankt voor uw reactie.

      1. Ja heel juist ik krijg ook de pleuris als journalisten bvb op de zevende dag steeds hun eigen gelijk willen opdringen en niet eens de geïnterviewde de kans geven zijn discours af te ronden……moderen noemen ze dat…….ik noem dat manipuleren

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *