Thuisonderwijs?

Vandaag overwegen verschillende ouders thuisonderwijs omdat ze hun kinderen willen beschermen tegen ongezonde maatregelen die hun fysieke en emotionele welzijn niet ten goede komen. En vaak ook omdat ze een hele andere manier van leven voor ogen hebben.

Deel deze informatie

Vandaag overwegen verschillende ouders thuisonderwijs omdat ze hun kinderen willen beschermen tegen ongezonde maatregelen die hun fysieke en emotionele welzijn niet ten goede komen. En  vaak ook omdat ze een hele andere manier van leven voor ogen hebben, een leven die ze zélf richting willen geven, volgens hun eigen aanvoelen.

We vinden het zo vanzelfsprekend dat kinderen naar school gaan, maar dat is niet altijd en overal zo geweest.  Vandaag stellen vele mensen alle aspecten van het leven opnieuw in vraag, zo ook het onderwijs van onze kinderen

x

Film ‘Schooling the world’

X

x

Bovenstaande film ‘Schooling the world’ belicht de rol die modern onderwijs, opgedrongen door het Westen, speelt in de vernietiging van de laatste duurzame land gebonden culturen.  Zoals Vandana Shiva in de film zegt gebeurde er een shift van wijsheid, naar kennis en uiteindelijk naar (halve) informatie.  En wie heeft daar uiteindelijk voordeel bij, het volk of een heel kleine elite?

x

Thuisonderwijs?

Voor vele ouders klopt het onderwijssysteem niet meer met hun eigen visie op opvoeding en leren. Zij willen graag thuisonderwijs beginnen voor hun kinderen. Toch kan er nog weerstand ontstaan om dit echt te gaan doen, hieronder enkele redenen waarom mensen twijfelen:

  • Kinderen missen dan sociaal contact. 

    Het grootste vooroordeel van thuisonderwijs.  Is dat echt zo?  Vele kinderen die thuisonderwijs volgen spreken onderling af en hebben veel meer tijd om met andere kinderen te spelen dan wanneer zij naar school zouden gaan.

    Vaak hebben zij ook meer tijd om vrij te spelen, zonder sturing, waar zij erg veel van leren. 

    Bovendien staan ze er niet alleen voor en zijn er altijd genoeg volwassenen in de buurt die kunnen helpen wanneer het echt moeilijk gaat.
  •  ‘Ik weet niet veel over aardrijkskunde, geschiedenis, wiskunde,…’

    Ben je naar school geweest?  Zo ja, als jij daar niet veel over weet, dan is het een belangrijke reden erbij om je kind iets anders te bieden.  Je kan samen leren met je kind.  Belangrijkste is dat jullie dit echt graag willen doen, waar een wil is is echt een weg! En wat zou JIJ je kinderen graag willen meegeven?
  • Hoe begin ik eraan?  Ik ben geen leerkracht.

    Je hoeft helemaal geen leerkracht te zijn om thuisonderwijs aan je kind te geven.  Er is ook niet één manier om dit aan te pakken.  Het belangrijkste is dat je kind zich goed in zijn/haar vel voelt en de intrinsieke motivatie heeft om te leren.  Je kinderen zullen je dan wel genoeg aangeven wat zij allemaal willen leren. 

Het is niet evident als beide ouders hier erg verschillend naar kijken, als er toch enige openheid is bij beide partners kan het zinvol zijn om daarover te praten met andere ouders en te lezen over thuisonderwijs: de verschillende mogelijkheden, verhalen van andere thuisonderwijzers,… Ook de financiële kant kan een moeilijkheid zijn, misschien zijn er samenwerkingen met andere ouders mogelijk, wat zijn alle opties?

x

Kinderen en leren

Hieronder een interessante kijk van psychologe Chris Muller, die we hier mochten delen:

x

Psycholoog Dr. Aletha Solter zegt: “Veel onderwijzers zijn van mening dat ze met leerlingen van vijf of zes jaar iets anders moeten gaan doen, wat ‘scholing’ heet.

De natuurlijke instincten en natuurlijke motivatie van kinderen om te leren worden op de meeste scholen na de leeftijd van zes jaar niet meer vertrouwd.

In plaats daarvan wordt algemeen aangenomen dat kinderen van deze leeftijd moeten worden verteld wat, hoe, waar en wanneer ze moeten leren.

Dit wordt beschouwd als “echt leren”, in tegenstelling tot het spel dat spontaan zou optreden.”

– Dr. Aletha Solter

x

Dat we kinderen niet langer voorbereiden op hun toekomst op basis van verouderde ideeën uit het verleden en op basis van wat ze NIET zijn, waardoor we hen moeten proppen aan een tafeltje.

Maar dat we kinderen voorbereiden op een toekomst die we nog niet kennen EN op basis van wat kinderen wel zijn. Hun potentieel benutten. Waar hun dromen liggen. Hun kracht. Hun energie. Hun creativiteit. Hun levendigheid.

Dat we NIET leren dat het leven een saaie bedoening is waar je je moet conformeren aan de grijze norm. Dat we hen leren dat het leven spel is en zo enorm waard is om te spelen, te huppelen, te dansen, te ontdekken.

Dat we kinderen leren:

jouw succes wordt NIET bepaald door of jij goed stil kunt zitten aan een tafeltje. Integendeel! Je hart, je joy, je dromen, je passie zijn het allerbelangrijkste kompas in dit leven!

Hoogste tijd voor verandering!

x

Inspiratie

Eén van de vele interessante blogs over thuisonderwijs: https://happinessishereblog.com/

xx

x

In Limburg ontstond recent een initiatief met de naam ‘Kokopelli Power’ die o.a. thuisonderwijsbijeenkomsten organiseert. Hier kan je kennis maken met andere ouders die overwegen thuisonderwijs te doen of dit al doen, en eventueel bekijken hoe er kan samengewerkt worden.

x

Deel deze informatie

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *